Vem fan tror jag att jag är?


Den här lilla djävulen som ständigt gapar i ens huvud. Som säger att man inte är Good Enough, att man inte ska tro att man är nåt, att ens idéer är fåniga, att man inte kommer klara det, att man inte är värd det livet som man kämpar så hårt för. Att ingen kommer köpa boken eller idén eller vad det nu är som man lägger ner så mycket tid på. Att man borde skaffa ett vanligt jobb, som alla andra. Att man inte är i närheten så bra som dom som har lyckats med det du vill lyckas med, att man ska sluta sikta mot stjärnorna och drömma, och sluta att tro att livet är mer än vad det är.

Den där lilla djävulen som säger att man ska lyssna på kritikerna, på dom som inte ens känner en, som ifrågasätter och fäller krokben. Att ens vänner bara är positiva för att vara snälla. Att hjärtat sitt och magen sin och själen inte alls vet bäst. Den där lilla djävulen som skrattar åt en, hånar och förminskar, och får en att tvivla och vackla ännu mer när man försöker övertyga den om att man faktiskt är värd att vara lycklig. Att vi alla är värda att vara lyckliga! Att det liksom är hela meningen med livet...

Varför ska jag få ha det så här bra?
Varför ska jag få uppfylla min dröm?
Varför tror jag att jag har något viktigt att ge?
Varför tror jag att jag kan hjälpa andra till ett bättre liv?

Vem fan tror jag att jag är?

Det är en sån dag idag...
Men jag vet att det går över. Allt är en fas. Livet är en bergodalbana. Det går upp och det går ner. Som dagar och nätter. Som väder och årstider. Som solen och som månen.
Och jag har blivit väldigt bra på att hantera livets alla vägar och kurvor efter att ha tagit mig upp för dom allra brantaste uppförbackarna. Jag vet hur man gör. Jag vet att det är så mycket bättre att kämpa på än att ge upp. Att man får jävligt starka ben i uppförsbackar.

Prata med djävulen, ifrågasätt hen om vad syftet är. Tillåt dig inte att bli nedtryckt, stå stadig och stark. Var modig!
Fråga känslan varför den är där och försök förstå vad jag kan lära av den.
Skriva av sig om känslan, känna ut den, istället för att springa ifrån den.
Prata öppet och ärligt med några kloka vänner för att släppa ut det ur huvudet så att den inte grottar in sig och äter upp en inifrån.
Gå ut i skogen, andas, meditera, hitta tillbaka till kraften som finns inom mig.

Och ge fan inte upp!
För hjärtat sitt och magen sin och själen vet faktiskt bäst.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Alla hundrasjutton problem med känslor

Lyssnar ni på varandra, eller hör ni det som ni tror att ni hör?

låt oss vara riktiga för varandra