Ord är livsfarliga!

Jag har helt snöat in på ord, hur vi använder dom, vad dom betyder och vad dom gör med oss. De ord vi använder för att beskriva världen är helt avgörande för hur vi uppfattar världen, De ord vi använder när vi tänker om livet är helt avgörande för hur vi uppfattar livet. De ord vi använder för att förmedla våra tankar är helt avgörande för vad vi förmedlar. När man börjar rannsaka sig själv så inser man att de ord man använder påverkar allt i hela ens liv. Ord är ju så otroligt skapande på så många sätt, och därför blir dom livsavgörande, livsomvälvande, och framförallt jävligt livsfarliga.

Om jag använder positiva ord blir jag glad, om jag använder negativa ord blir jag nedslagen. Det är så enkelt, men också så otroligt svårt eftersom orden och hur vi använder dom är så inbäddade i vår kultur. Ofta använder vi ord och uttryck av ren vana utan att tänka på vad dom faktiskt betyder och hur dom påverkar oss och andra. Små små skillnader i ordval kan påverka hela din uppfattning av livet.

Användningen av ordet ÄR, speciellt i kombination med JAG, är nog det mest skapande ordet. Att säga att något ÄR på ett visst sätt så blir det konstant och orubbligt eftersom det är svårt att ändra på något som ÄR. Så fort vi säger ÄR så hittar vi omedvetet bevis på att det stämmer. Hjärnan fungerar så, den tror på det vi säger till den och sedan ser den till att se sådant som visar på att den har rätt.
För vi vill alltid ha rätt, i alla lägen. Det spelar ingen roll om det bra eller dåligt, omoraliskt och oetiskt, sårande eller smärtsamt, så länge vi har rätt.

Se till exempel på den här skillnaden:

- Jag är så himla ensam
- Jag känner mig så himla ensam

I flera år gick jag och tänkte att "Jag är så himla ensam" samtidigt som jag gjorde allt för att inte vara ensam. Jag hade konstant folk omkring mig. Jag såg till att alltid vara uppbokad på middagar, fester, fikor, allt möjligt där det var andra människor. Samtidigt som jag hela tiden sa till mig själv att jag var så himla ensam. Och eftersom vi alltså instinktivt tror på det som vi tänker så letade min hjärna reda på bevis för att den här tanken stämde. Minsta lilla vink som stämde in på mitt påstående blåstes upp i mitt huvud och blev till stora (påhittade) sanningar. Och alla gigantiska vinkar som inte stämde in förbisåg jag, dom ignorerade jag eller förklarade bort. Som på bröllopet när 22 pers höll världens finaste tal och jag tänkte att det dom sa mest bara var hittepå eftersom dom ju var tvungna att vara snälla. I mitt huvud blev alla vackra ord som sades mest ett spel för kulisserna eftersom dom inte stämde med min stora sanning. Jag VAR ju så himla ensam...

Det blev ju såklart väldigt förvirrande, eftersom jag faktiskt inte var ensam. Det blev också helt omöjligt att lösa problemet eftersom förvirringen blev större och större ju mindre ensam jag var. Och jag kunde inte heller prata med någon om att jag var ensam, eftersom alla såg att jag inte var ensam och därför sa att jag hade fel. Det fick mig dessutom att känna mig ännu mer ensam i min påhittade ensamhet.
Och jag var ju inte ensam. Jag var allt annat än ensam.

Men jag KÄNDE mig ensam. Om jag istället sagt till mig själv att "Jag känner mig så ensam" så hade jag haft lättare att hitta sätt som kunde hjälpa mig att inte känna så. Det hade öppnat upp för en diskussion snarare än att stänga in en "sanning". Om jag istället hade sagt till mina vänner "Jag känner mig så himla ensam" så hade vi kunnat prata om varför jag kände så, hur vi kunde få mig att inte känna så, eller i alla fall känna mindre så. Då hade jag inte behövt känna mig så fruktansvärt ensam i så många år.

Att börja ifrågasätta sina tankar och de ord man använder är superläskigt, för plötsligt inser du hur dina ordval påverkar hela ditt liv, att det är dina val av ord som ofta är boven i hur du mår. Plötsligt måste du ta ansvar över dina val och plötsligt kan du inte skylla ifrån dig så enkelt. Det är superläskigt, jag vet. Men det är också helt otroligt fantastiskt att inse att du kan förändra ditt liv genom att förändra dina ordval och dina tankar.

Du kan välja, du måste välja, och när du väljer blir du plötsligt den som styr ditt liv, och det är väl ändå det vi vill. Styra så att vi hamnar där vi själva vill vara...

Tänk på att små små skillnader i ordval alltså kan påverka hela din uppfattning av livet.

Tänk på vilka ord du använder, vilka tankar du tänker och hur du skulle kunna förändra dom och på sätt hela ditt liv!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Alla hundrasjutton problem med känslor

Lyssnar ni på varandra, eller hör ni det som ni tror att ni hör?

låt oss vara riktiga för varandra