Att bli sist vald på gympan...

Jag tittade på en intervju på youtube igår där dom pratade om hur det var att bli sist vald till de olika lagen på gympan i skolan. Hur det känns där och då, och hur djupa spår sådant sätter i oss. Spår och sår som sedan förföljer oss genom livet. Känslan av att man inte få vara med, att man inte passar in, att man inte duger, att man är sämst och helt värdelös. Känslan av att inte finnas. Känslan av inte vilja finnas när man sjunker ner genom golvet, ner i pinsamhetens mörker.

Och sedan känslan av att känna sig tvungen att göra allt vad som krävs för att passa in, för att bli accepterad, för att aldrig behöva stå där själv med skammen och skulden igen. Och hur man börjar göra sådant som passar in för att bevisa för sig själv och andra att man visst duger. Men hur mycket man än lyckas passa in så känner man sig ändå aldrig tillfredsställd, man känner aldrig känslan av tillhörighet på riktigt. Och det känner man inte eftersom det man gör för att passa in sällan är äkta och ärligt. Det är ju inte Jag som passar in, det är allt jag gör för att passa in som gör att jag passar in. Och istället för att känna tillhörigheten som man strävar efter så gnager sig känslan av ensamhet sig starkare och starkare. För ju mer du presterar för att bli bekräftad av andra desto längre ifrån dig själv kommer du. Och innerst inne i oss alla finns alltid längtan efter att få vara äkta, autentisk, ärlig, och att bli älskad för det. Äkta tillhörighet finns bara när äkta handlingar för oss samman.

När jag gick i femman och sexan och det var Roliga Timmen (sista lektionen varje fredag var till för att leka, sjunga, skratta och annat som var roligt) så "lekte" vi ofta en "lek" som vi kallade för Poppis i Klassen... Den gick ut på att alla skrev namnet på den som dom tyckte var snyggast i klassen på lappar som vår klassföreståndare samlade in och som hon läste upp. Lapp efter lapp, högt inför alla. Hon skrev upp namnen och rösterna på svarta tavlan så att det tillslut blev en tjej och en kille som vann. Det var alltid Matilda, Tina eller Jenny som fick dela på alla killarnas röster, och självklart vann alltid någon av dom.

En gång fick Marie en röst. Då skrattade alla högt. För alla visste att det var ett skämt...

Jag blev avundsjuk på Marie. Hon fick i alla fall en röst. 

Det fick aldrig jag.

Marie fanns.

Det gjorde inte jag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Alla hundrasjutton problem med känslor

Lyssnar ni på varandra, eller hör ni det som ni tror att ni hör?

låt oss vara riktiga för varandra