Ett och ett halvt år senare...

Ett och ett halvt år har gått sedan jag la upp förra inlägget. Inlägget där jag berättar om tiden efter våldtäkten som jag var med om 2009. Flera tusen människor har läst inlägget, och jag har fått så otroligt många helt oväntade mail från läsarna. Underbart fina mail från människor som jag känner men som inte visste. Mail från människor som tackar och säger att min berättelse påminde dom om hur viktigt det är att vi pratar med varandra, på riktigt pratar. Som säger att min berättelse kommer att hjälpa dom att börja berätta, våga visa, våga fråga, våga lyssna.

Jag har också fått många fruktansvärt sorgliga mail, sorgliga men vackra. Från människor som känner igen sig, som varit med om mer eller mindre fruktansvärda saker men som inte vågat prata om det. Som säger att min berättelse fått dom att våga berätta, våga känna, våga börja läka. Och det är det absolut finaste som kunnat hända, det gör allt på något sätt värt det. Att jag har kunnat hjälpa andra att våga berätta, och läka, det är så otroligt stort.

Jag drömmer om att kunna fortsätta hjälpa, det har jag egentligen alltid gjort. Jag har alltid velat att alla ska må bra och nu har jag samlat på mig så otroligt mycket erfarenheter, insikter och kunskaper om hur vi kan må bra. Så därför har jag nu bestämt mig för att skriva mer här, i hopp om att ni läsare blir inspirerade och vågar ta stegen mot er själva, istället för att fortsätta springa ifrån er själva...

Ett och ett halvt år har gått sedan jag berättade för världen, sedan jag tog mig mod att berätta vad jag har varit med om och hur det har påverkat mig, och jag har nu kunnat läka på riktigt. För det är först när vi erkänner ett problem, vågar acceptera det, vågar vara sårbara och prata om det, som vi kan börja söka efter hjälp och ta emot all den hjälp som vi behöver för att hitta sätt att våga se på smärtan. Våga se på den och känna ut den, på riktigt känna, och lära känna den, lära känna smärtan. För när vi lär känna smärtan så kommer vi till och med att kunna vända smärtan till styrka. Och Oj vad stark man blir av att läka.

Nu är jag inte rädd längre, för något, för jag vet att om jag klarade att ta mig igenom det här så klarar jag nog mycket mer. För om det värsta som kunde hända fick mig att se allt det bästa i livet så är jag inte ett dugg rädd. Tvärtom så är jag nyfiken och öppen och jävligt sugen på att leva det här livet som jag har fått äran att leva!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Alla hundrasjutton problem med känslor

Lyssnar ni på varandra, eller hör ni det som ni tror att ni hör?

låt oss vara riktiga för varandra