Att älska eller att beundra

Jag älskar choklad. Jag älskar inredning. Jag älskar Niki & The Dove. Jag älskar din nya kappa. Jag älskar den där serien. Jag älskar Oprah. Jag älskar ostmackor. Jag älskar att bada. Jag älskar att dricka vin. Jag älskar hundar.

Jag älskar dig...

Att älska är att se, på riktigt se. Att bli sedd. På riktigt sedd. Sedd för den du är på riktigt, innerst inne, bakom alla fasader som byggts upp för att passa in och bli bekräftad. Sedd bakom alla fasader som vi försöker upprätthålla för att vi tror att det är det vi behöver göra för att bli älskade. När det är precis tvärtom. Fasaderna vi bygger upp poleras och beundras. Men det är inte fasaderna som vi älskar. Vi kan beundra fasaderna men vi kan inte älska dom, för dom är inte äkta. Vi kan bli beundrade för våra tjusiga fasader, men vi kan inte bli älskade eftersom det endast är det som finns där bakom som kan älskas. Det riktiga är det som på riktigt kan älskas.

Om du inte vågar visa den du verkligen är för den du vill älska, dig själv eller någon annan, så kommer du aldrig att känna dig älskad, och du kommer aldrig att kunna älska, på riktigt älska.
Och är det inte det som vi alla innerst inne längtar som allra mest efter, att älska och att älskas.

Den gamla klyschan "du kan inte älska någon annan förrän du älskar dig själv" är en klyscha för att den stämmer. Men vi har inte lärt oss innerbörden av att älska, så vi kan inte förstå vad som verkligen menas. Vi slösar med ordet älska och använder det i sammanhang som gör att den verkliga betydelsen suddas ut och glöms bort.
Att älska är att se, på riktigt se.
Du kan inte se någon annan om du inte kan se dig själv.

Jag tycker det är jättegott med choklad. Jag är intresserad av inredning. Jag blir berörd när jag lyssnar på Niki & The Dove. Jag tycker din nya kappa är skitsnygg. Jag blir fascinerad av den där serien. Jag beundrar verkligen Oprah. Det godaste jag vet är ostmackor. Att bada ger mig kraft och energi. Vin (i lagom mängd) gör livet lite roligare.
Jag älskar nog faktiskt hundar, för det är som att jag ser in i deras själ när jag ser dom i ögonen, dom är så öppna och ärliga så jag kan inget annat än att älska dom.

Jag älskar mig...
Jag älskar dig...
Jag älskar oss!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Alla hundrasjutton problem med känslor

Lyssnar ni på varandra, eller hör ni det som ni tror att ni hör?

låt oss vara riktiga för varandra