Kom på min work-shop och hitta modet till att våga leva livet!

I hela mitt liv har jag frågat mig själv om livet i stort och i smått. Jag har funderat på ekorrhjulet, på hur bra vi har det, vilken tur vi har som får leva i Sverige, och hur det är möjligt att vi som har allt det som så många drömmer om; utbildning, trygghet, bostäder, semestrar och fungerande sjukvård, hur det är möjligt att vi mår så dåligt. För jag ser det, jag ser sorgen ni bär, jag ser frågorna ni aldrig vågar fråga, jag ser hur ni försöker bita ihop och inte känna allt det som ni aldrig vågat känna. Jag ser i era ögon att ni också frågar er själva om livet i stort och i smått. Och jag ser att ni vill leva, alltså på riktigt leva, men att ni inte vågar ta reda på hur man faktiskt gör det. Så ni biter ihop, och bagaget blir tyngre och tyngre att bära för varje gång ni biter ihop.

Jag vågade inte känna förut jag heller. Jag vågade inte fråga, inte känna, och jag bet ihop hårdare än dom allra flesta. Tills jag bar på så mycket sorg och smärta att det tillslut blev stört omöjligt att bära omkring på all skit. Till slut blev det för mycket, jag orkade inte bära längre, även om jag försökte vara den superman som jag så länge varit. Jag orkade inte längre och jag var tvungen att börja känna ut allt det som jag bar på för att inte braka rakt genom golvet. Och det tackar jag faktiskt gudarna för. För även om jag upplevt saker som ingen ska behöva uppleva så har jag tack vare det behövt läka alla dom sorger som jag så länge klarade av att bära, men som tyngde mitt liv i stort och i smått.

Ju mer jag läkte, desto mer förstod jag. Jag förstod hur jag själv hade försökt leva, och hur andra försöker leva. Hur vi alla biter ihop och försöker undvika och ignorera allt det som vi har lärt oss är jobbigt och svårt. Hur vi alla försöker hitta enkla, snabba och roliga utvägar, istället för att våga ta vägen inåt och ta itu med allt det som tynger oss. Jag har lärt mig att utvägarna inte leder någonstans. Att utvägarna bara tar oss längre och längre bort, ifrån oss själva, varandra, från livet. Jag har lärt mig att den enda vägen som faktiskt leder oss till livet är vägen inåt. Att om vi vill leva så behöver vi stanna upp, vända om och våga gå mot oss själva, istället för att kasta ner mer och mer skit i bagaget och släpa oss längre och längre bort.

Jag vet också att det är superläskigt, att det är svårt och jobbigt, att det tar tid och kräver tålamod att börja gå inåt. Att det gör ont att våga förstå. Men jag vet att den smärtan som förståelse ger är en smärta som snart blir till en lättnad. Det är nämligen skillnad på smärta och smärta. Smärtan som vi inte känner ut, utan istället lägger i bagaget, den blir mörk och tung och den sprider sig som en dimma över allt det som är ljust i livet. Medans smärtan som vi känner ut faktiskt ofta blir till något fint och värdefullt. Smärtan som vi känner ut, som vi möter med kärlek, som vi försöker förstå och acceptera, blir till något annat än mörker och sorg. Den smärtan gör oss starka. Den gör oss medvetna och tacksamma, lätta och faktiskt lyckliga.

Ja, det är superläskigt, svårt och jobbigt. Men det är värt det. Det är så himla värt det. Ja, det tar tid och kräver tålamod, men fan vad det ger större utdelning än när vi tar den där snabba och roliga utvägen som för stunden räddar oss från allt det som vi har lärt oss är jobbigt och svårt. Allt det som jag vill lära dig är superläskigt men samtidigt så otroligt intressant, och viktigt. Och så jävla värt det. 

Jag vill lära dig hur man lever. Hur vi kan se på livet med nyfikenhet och mod, istället för med vemod och hopplöshet. Jag vill lära dig att leva, med alla sorger och besvikelser, men främst med allt vackert och underbart och magiskt som livet faktiskt innebär. 
Jag vill lära dig att se allt det vackra i både motgångarna och medgångarna. 
Jag vill att du ska våga ta reda på hur du lever, alltså på riktigt lever!


Så kom på min work-shop så sätter vi igång!

Eller kom på enskilda samtal, eller på både och, så att vi kan sätta igång ordentligt på en gång!

Jag har nu en facebook-sida som du får alla uppdateringar om datum och annat härligt om du följer.

Här är länk till nästa work-shop-tillfälle:

Och maila mig på lena@holgerdesign.se om du har några som helst frågor 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Alla hundrasjutton problem med känslor

Lyssnar ni på varandra, eller hör ni det som ni tror att ni hör?

låt oss vara riktiga för varandra